Monday, August 8, 2011

OH PUASA!!!




Assalamualaikum... geng semua sehat ke tidak?? harap2 sehat la yer... hehe.. alhamdulillah.. syukur ke hadrad Allah sebab atas limpah kurnianya dengan nnyawa dan kesihatan yang masih baik ni dapat jugak aku merasa lagi ramadhan tahun ni... bukan senang kita nak menghadapi bulan mulia ni... dengan pelbagai cabaran2 secara langsung mahu pun tidak... dalam kita cuba utk menimba sebanyak mana pahala, dalam kita berusaha beribadah sebaik mungkin.. ada je perkara2 yang akan menggoda kita utk buat sesuatu yang x elok.. akan ada je perkara2 yang bakal melemahkan semangat kita dan pasti ada perkara2 yang boleh menhurangkan pahala puasa kita...

pejam celik.. rupanya dah seminggu lebih kite berpuasa rupenye.. sekejap je masa berlalu kan.. korang dah ada yang tinggal puasa x?? kalau yang pompuan tu x kesah sngt yang laki ni ha... kalau ade tinggal x pe la.. mungkin korang x mampu nak tahan kan.. mungkin ade sebab.. x pe... yang penting nnti ganti la puasa tu tau... sepanjang puasa yang baru seminggu lebih ni aku dpt tgk bnyak perkara yang tak brapa bes berlaku.. perkara yang boleh menjejaskan semangat kita di bulan puasa, perkara yang mengganggu kita utk menjalani ibadah puasa... bende ape yang x bes ni?? haa nia aku nak cerita sikit ni...

yang pertama skali bunyi mercun berdentam dentum... knape aku kate bes, sbb sehari sblm puasa hari tu aku dah start denga bunyi meletup2 ni.. pehh.. sambut puasa main mercun.. meriah2... tp yang menjadikan x brape best bile budak2 ni main mercun kat surau.. alamak.. aku kalau budak2 main2 kat surau bising2 tu aku x kesah sngt (sbb aku kecik2 pon cam tu gak) tp masuk bab mercun mmg aku agak marah gak la..sbb zaman aku dulu, mane brani nak main mercun kat surau, dah tu pulak x de nak main mercun2 bola ni... habis kuat mercun padi yang merah tu je(hahaha.. jgn tiru amalan main mercun ye kengkawan)... mercun tu paham2 la.. bunyi bukan kuat mana pon kan... tp bila zaman makin moden ni muncul pulak mercun bola, mercun ketupat, rendang semua la yang bunyinye teramat lah dasat.. sampai ade makmum dekat surau aku tu hampir2 nak melompat denga tetibe je mercun tu meletup.. aku x salahkan bebudak ni kalau dorang main mercun.. sbb dorang budak, tau nak seronok.. yang aku marah dekat pembekal2 mercun ni.. dah tau kat malaysia ni diharamkan jual mercun cam tu.. stil nak jual.. dan yang buat aku sedikit pelik, mane dorang dapat bekalan mercun nih ekk?? seludup dari sapa?? bkn ke mercun2 yang seludup tu dah dirampas?? mungin ade yang terlepas la kot.. tp spatutnye pihak berkuasa perlu lebih agresif dalam menangani isu penyeludupan dan pengedaran mercun ni... x kan pihak berkuasa x buat keja kot kan... mak bapak pon kene slalu pantau anak2 ni supaya dorang x main mercun... 'ala kalau kat rumah boleh la nak pantau tapi kalau kat luar cam ne nak pantau?'<--- ni la alasan ibu bapa bila dikemukakan isu ni.. ibu bapa boleh buat spotcheck pd anak2.. mercun tu bukan nye lutsinar yang kite x le nampak.. sorok dkt mana pon mesti jumpa pnye kan... pihak berkuasa pon sama gak.. bila dah rampas mercun ni jgn la simpan dlm stor.. nnti ada tangan2 licik akan menyelinap ambil mercun2 ni utk dijadikan side income atau untuk kegunaan sendiri (err.. maksudnye utk anak2 di rumah la.. )... bila da rampas mercun tu lupuskan.. nak bakar mmg la bahaya.. so guna inisiatif lain.. rendam dalam air ke.. tanam ke... supaya mercun tu trus x leh nak digunakan lg.. dan pihak berkuasa perlu peka.. area2 yang ade bunyi mercun tu g pantau.. siasat siapa dalang yang mengedar mercun ni.... dan ibu bapa lak.. kalau ank tu dah putus jari.. jgn salahkan dorang plak.. dorang budak.. tau nak seronok.. salahkan pengedar mercun ni sebab pasal die la anak2 anda putus jari.. kalau deorang x edar mercun x kan ade nye putus2 jari sebab mercun ni...

ni la mercun bola nameye.. bahaya ni.. ada kes member aku nmpak budak baling mercu ni ke arah sekumpulan monyet kat kampung die.. munyet tu amek.. pastu mercun tu meletup.. hancur muka monyet tu.. mati...



ha.. tu bab mercun.. yang kedua ni bab solat terawikh.. masa hari pertama aku g terawikh.. pehh.. nak parking pon susa kat surau tempat aku tu.. punye la ramai.. sampai melimpah2 surau tu dgn kehadiran jemaah... then hari kedua.. dah x penuh dah saf.. sampai sekarang.. dah tinggal separuh saf je.. aduh.. apa macam ni?? x kan bersemangat nak buat terawikh awal2 bulan je kot.. kne ingt.. bulan puasa ni pahala bnyak kalau buat ibadah samada sunat atau yang wajib..

so ambil peluang ni utk dekatkan diri dgn allah... ni x.. malam2 terakhir ramadhan tinggal 3 saf je.. 4-5 hari sblm raya, tinggal pak imam dgn pak bilal je pasal semua sebok nak beli baju raya.. tu pon kalau pak bilal balik kampung tinggal imam je sorang... ape pon cuba kita fikir balik, knapa x beli baju raya sebelum bulan puasa? sedangkan cara itu lebih baik.. mmg org akan kata kite sangat bersemangat nak beraya.. org akan sindir 'ala, puasa x lagi da beli baju raya ni pk nak raya ke pk nak puasa ni??'.. Aku ada jawapan utk counter soalan tu.. haha.. jawapan die 'saya membeli persiapan raya keranan saya nak bersedia utk menghadapi bulan ramadhan ni.. bulan ramadhan ni sebulan je dalam setahun, jadi saya nak fokus utk beribadat dan fokus utk menjalani bulan puasa ni dengan sesempurna mungkin.. lagipon kalau dah buat persiapan sebelum puasa ni, senang.. dekat2 nak raya x payah nak bersesak2 ke pasaraya nak cari baju raya ke ape.. sebab dalam 10 malam terakhir ramadhan kan Allah dah berikan malam al-qadar utk kita cari, so senang nak fokus utk mencari malam tu..' amacam gempak x jawapan aku hahaha... ape pon kite patut dlm bulan yang mulia ni perlu fokus lebih pd ibadah.. tolak tepi la kejap hal2 yang x patut tu... kan.. kan..



dan yang lagi satu ni yang aku paling x tau nak buat cam ne.. sesetengah manusia terutama kaum hawa ni suka sngt pakai baju yang sendat2..... dadeh sana... buka sini.. nak tayang asset yang berharga tu.. adui.. bila ditanya puasa x?? dijawab puasa la.. kan wajib sbg umat islam... tp bila ditanya knapa pakai sendat2?? knapa pakai seksi? kan wajib jugak dalam islam.. dijawabnye pulak.. ala.. kami blum bersedia lg la tunggu la bila hati dah terbuka nnti kmi pakai la yang tertutup litup.. adoi la.. parah... bila hati dah terbuka?? bila, setahun? 2 tahun?? dengar sini cek mek sekelian.. sementara masih ada masa ni jalankan la kewajipan korang tutp aurat tu.. maklum la.. ajal maut di tgn tuhan.. buatnye besok allah utuskan malaikatul maut ambil nyawa korang... sempat ke korang nak berubah?


haa.. lgpn.. korang pakai seksi2 ni kalau korang je yang dpt dosa x pe la.. ni sampai org sekeliling pon turut terjebak sama.. adeh.. kurus puasa kami2 ni cik adik... kalau x nak berubah 100% skali pon, hormat la bulan ramadhan ni.. itu baru yang pakai seksi.. ni yang kapel2 ni pulak.. x kira bulan puasa ke x.. dok berpeluk berkepit bercumbuan mesra dg pasangan memasing.. apekejadah.. korang kalau nampak anjing korang cuba nak jauh sbb x nak tersentuh.. najis...

senajis2 anjing tu pon kite boleh samak lagi... tp dosa sentuh awek/pakwe yang dah sah2 haram dalam islam tu nak samak cam ne?? cube bagitau.. betaubat la jawapan nye.. tp dari mulut mmg senang nak ucap sy bertaubat.. tp tulus dari hati mcm mana plk?? taubat yang diterima ialah taubat yang datangnya dari hati.. bukan mulut semata2 tau.. bawak2 la berubah.. sia2 korang puasa kalau yang dapat cuma lapar dan dahaga... so.. from now on.. berubah la ye sahabat2... wassalam..


1 comment: